Operatören 3 hamnar i topp när svenska kedjor med hjälp av mystery shoppers bedömts i sitt kundbemötande i butik. Det rapporterar Daymaker som varje år sammanställer Daymakerindex Butik med hjälp av hemliga observatörer.
3 hamnar på tredje plats bland de kedjor som presterat bäst i mötet med kunderna och ligger i topp tillsammans med Svenska Hem, G-Star och Naturkompaniet. Gemensamt för de kedjor som fått bra resultat i undersökningen är enligt Daymaker att de lyckas få ihop hela kundvarvet. De tar aktiv kontakt med kunden och ställer frågor för att sedan kunna erbjuda konkreta produktförslag och hjälpa kunden till köpbeslut. Den aktive säljarens förslag, råd och rekommendationer uppfattas av kunden som intresse och engagemang, något som i sin tur har stor påverkan på kundens nöjdhet.
Daymakerindex Butik 2015 omfattar 570 observationer utförda hos 114 olika kedjor fördelat på 20 branscher. Daymakerindex är sedan år 2009 årligt återkommande och syftar till att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln. Mätmetoden som använts i undersökningen är Mystery Shopping, det vill säga varje butik har fysiskt besökts av en utbildad observatör hos Daymaker.
Nedan redovisas topp 5 av de kedjor som presterat bäst enligt Daymakerindex Butik 2015.
Svenska Hem: 85 %
G-Star: 85 %
3: 85 %
Naturkonmaniet: 85 %
Euronics: 84 %