NYHETSARKIVET
4 feb 2015 11:50
Telenor Sverige: Sociala medier viktig faktor under Melodifestivalen
Sociala medier är en viktig maktfaktor när svenska folket ska välja sina favoriter i Melodifestivalen. Mer än var fjärde svensk kommer att vara aktiv i sociala kanaler i samband med programmet. Det visar en undersökning som utförts på uppdrag av Telenor.

Telenors studie visar att många tycker att snacket runt Melodifestivalen i sociala medier har minst lika stort underhållningsvärde som det faktiska TV-programmet.
”Det råder ingen tvekan om att stora delar av svenska folket, i synnerhet de yngre, numera ser det som en självklarhet att följa Melodifestivalen via flera skärmar samtidigt. De sociala kanalerna betyder enormt mycket och gör det möjligt för vem som helst att komma nära evenemanget, oavsett om man befinner sig i arenan eller hemma i TV-soffan”, säger Patrik Söder, varumärkeschef på Telenor, i en presskommentar.

Totalt sett svarar var fjärde person (26,4 %) att de kommer att vara aktiva i sociala medier genom att exempelvis gilla, läsa eller göra inlägg med koppling till Melodifestivalen. Hos den yngre delen av befolkningen är andelen betydligt högre – mer än var tredje person mellan 15 och 34 år (36,3 %) planerar att delta i snacket runt Melodifestivalen i sociala medier. Den främsta anledningen är att få veta vad andra tycker (50,2%), men att vilja uttrycka sin egen åsikt är en nästan lika vanlig anledning (48,5%).

Drygt 2 000 personer mellan 15 och 70 år har medverkat i studien från Telenor som undersöker användningen av digitala/sociala kanaler i samband med Melodifestivalen.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108