NYHETSARKIVET
13 feb 2015 11:57
Alltele inför kostnadsprogram – ska minska kostnader och höja priserna
Alltele måste spara minst 30 miljoner kr årligen i operationella kostnader för att klara hemflytten av privatverksamheten från Madeira och Luxemburg till Sverige. Det meddelar bolaget i samband med sin bokslutskommuniké i dag.

”Från och med 1 januari utgår svensk moms på vår privatkundverksamhet, och effekten av detta är en möjlig resultatpåverkan om ca 48 Mkr per år. För att möta denna högre kostnad har vi implementerat en tidigare aviserad plan som innebär följande åtgärder; besparingar på ca 20 Mkr per år gällande direkta kostnader för tjänsteproduktion och stamnätskostnader, kostnadsbesparingar om minst 30 Mkr hänförligt till den omstrukturering av koncernen vi gör i samband med hemflytten av privatkundsverksamheten som från och med nu kan bedrivas i Sverige, samt genomförande av prishöjningar för vissa produkter och tjänster”, skriver bolagets vd Mark Hauschildt i sitt vd-ord i rapporten.

Operatören vill också satsa mer på kundlojalitet inom privatmarknaden, medan man på företagssidan har bestämt sig för att fokusera på tre områden där man ser god tillväxt och lönsamhet, nämligen mobila tjänster, bredband och mobila växeltjänster.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108