Frågan som många i branschen i dag ställer sig är om Tele2:s chockhöjning av datamängden i sina större mobilabonnemang är ett tecken på desperation efter att ha misslyckats med lanseringen av Tele2.0. Själv förklarar operatören agerandet med att man är framsynt som ser till att kunderna får den datamängd som de behöver, vilket ökar kundnöjdheten.
Främst är det mobilabonnemangen från cirka 300 kr per månad och uppåt som har fått rejält ökade datapaket. En privatkund betalar nu 298 kr per månad för 20 GB data vilket är halva priset jämfört med de konkurrerande mobiloperatörerna som alla ligger på cirka 600 kr per månad för motsvarande produkt.
Den nya dataprissättningen gäller både privatkunder och företagskunder och ser ut som följer:
Privatkunder (pris inkl moms)
0,5 GB - 198
5 GB 248 kr/mån
20 GB 298 kr/mån
50 GB 398 kr/mån
100 GB 548 kr/mån
500 GB 948 kr/mån
Företagskunder (pris exkl moms)
1 GB 298 kr/mån
7 GB 348 kr/mån
25 GB 398 kr/mån
50 GB 448 kr/mån
100 GB 548 kr/mån