Det stora nätoperatörerna kommer att kunna sätta press på sina grossistkunder, de små virtuella operatörerna, att agera seriöst. Det är en av de nya viktiga delarna i en överenskommelse om etiska försäljningsmetoder som ett antal storoperatörer i dag har undertecknat.
Avtalet innebär bland annat att operatörerna själva ska följa Telekområdgivarnas uppförande regler och att man ska uppmana sina avtalspartners att göra detsamma. Därtill ska dessa avtalspartners, det vill säga återförsäljare och virtuella operatörer, i sin tur ställa motsvarande krav på sina återförsäljare. Om dessa partners inte följer reglerna ska man ta en diskussion med denna eller dessa om missförhållandena.
Vi är positiva till att vi tillsammans kunnat landa den här handlingsplanen som är ett tydligt steg i rätt riktning. Vi operatörer har ett ansvar för att utveckla förtroenden för branschen, säger Susanne Holmström, Försäljningsdirektör för Tele2 Sveriges privatmarknad, till Telekomnyheterna. Hon fortsätter:
Vi ansvarar för att vår egen försäljning är schyst och vi har som bransch även ett ansvar för att de mindre aktörerna som hyr in sig i våra nät följer de uppföranderegler som finns. Om inte hyresgäster sköter sig så kommer till slut hyresvärden att få problem.