NYHETSARKIVET
21 apr 2015 13:30
Tele2 tappar mobilkunder men ökar tjänsteintäkterna
Trots att Tele2 fläskade på med rejäla mobildatapaketeringar för att locka nya kunder så tappade operatören 43 000 mobilkunder netto i Sverige under det första kvartalet i år.

Så här såg kundantalsförändringarna ut:

Prepaid konsument: -27 000
Postpaid konsument: +28 000
Företagskunder: -44 000

Men trots färre kunder så imponerar operatören med sina ekonomiska tal där man ökade omsättningen med 5,4 procent och ebitda-resultatet med 19,9 procent till en marginal på 32,3 procent.

– När det gäller kundutvecklingen så ligger den helt enligt linje. Prepaid är ofta svag under det första kvartalet och när det gäller företagskunderna så är det några stora kunder med utgående kontrakt som churnar ut gradvis. Det är en stor förändring som vi har gjort och vi ser nu att våra churnsiffror går åt rätt håll, säger Thomas Ekman, vd för Tele2, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108