Under det gångna kvartalet nettoökade Telia antalet postpaid-kunder med 20 000, samtidigt som antalet kontantkortskunder minskade med 73 000. Det innebär en total minskning med 53 000 mobilkunder, samtidigt som intäkter och marginal har minskat på mobilsidan.
TN: Johan Dennelind, vd och koncernchef för TeliaSonera, hur ser du på det?
Vi har både abonnemang med subventioner och sådana utan, och det vi ser just nu är att mixen mellan dessa abonnemangstyper inte är rätt, säger Johan Dennelind till Telekomnyheterna.
TN: Överväger ni att sluta med subventioner?
Att vi måste ha bättre erbjudanden generellt är någonting som vi kan vara överens om. Det har vi redan haft i olika former, men vi har inte varit tillräckligt tydliga med det, och sedan måste vi hitta rätt erbjudande mot rätt kund. Vi kan inte ge alla kunder utrustning, utan det är bara de som betalar för det som ska ha det. Vi har kanske varit lite trubbiga med vårt go to market-erbjudande i Sverige.
TN: Hur bedömer du den svenska mobilmarknaden annars? Det har ju varit mycket fokus på priskriget på sistone.
Egentligen är det ett indirekt priskrig som pågår eftersom priserna hålls upp, men vi dubblar data. Och det är ganska intensivt där alla spelare har gjort ganska drastiska aktiviteter under kvartalet, så jag är inte helt happy med det. Men det gäller att se till att kunderna blir mer happy nu och får utväxling på det. Sen är det många kampanjer som ligger och rör sig och vi får se hur de olika spelarna agerar med kampanjerna. Vi har chans att skruva i kampanjerna för att hitta rätt och det tror jag att alla försöker göra i nuläget.
TN: Vad ska vara er position vara på mobilmarknaden framöver?
- Vi måste nog ta och tydliggöra vår ledartröja lite mer i Sverige. Vi ska visa vägen vart vi vill gå och så får vi se om marknaden är beredd att gå dit. Jag tycker att vi har ett ansvar, avslutar Johan Dennelind.