NYHETSARKIVET
21 apr 2015 13:33
Subventioner och marknadsföring pressade Telias marginal
Stora subventioner på mobiltelefoner och ökade marknadsföringskostnader är två av de viktigaste faktorerna bakom Telias kraftigt pressade ebitda-marginal under årets första kvartal. Under det gångna kvartalet sjönk Telias svenska ebitda-marginal till 35,2 procent, jämfört med 41,3 procent under motsvarande period förra året.

– Kostnader relaterade till terminalförsäljning står för en tredjedel av denna marginalförsämring, säger Johan Dennelind, vd och koncernchef för TeliaSonera, till Telekomnyheterna.

TN: Vad består de övriga två tredjedelarna av?

– En stor del är intäkterna för fast telefoni som faller. Om man bara isolerar den delen så faller vårt resultat med 60 miljoner kr per månad. Detta har accelererat något kvartal för kvartal på sistone. Därtill ha vi högre marknadsinvesteringar och valutaeffekt på handsets som ökar på kostnaden för equipment. Därtill har vi stormkostnader på 40 miljoner kr.

Under TeliaSoneras presskonferens om det senaste kvartalets resultat framkom det att bolagets marknadsföringskostnader under kvartalet ökat till 180 miljoner kr i Sverige.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108