Nio månader efter att Patrik Hofbauer tillträdde som vd för Telenor Sverige i augusti förra året, genomför han nu en större förändring av sin ledning. I praktiken innebär förändringen att Telenor för samman affärsområdena Broadband & TV och Mobile till ett gemensamt affärsområde för Consumer Marketing. Därmed samlar Telenor sin privatkundsaffär inom en gemensam organisation.
Telenor lyfter också in Channels, med ansvar för kundkanaler, direkt i företagsledningen för att få ännu större fokus på försäljning och kundnöjdhet.
Förändringen innebär att Mats Lundquist, som har varit affärsområdeschef på Telenor Sverige sedan 2007, inte längre blir kvar som affärsområdeschef.
Business kvarstår dock som ett eget affärsområde för företagskunder under ledning av nuvarande affärsområdeschefen Mats Almgren.
Den nya organisationen utgår i ännu större grad från våra kunder istället för våra produkter. Detta innebär större kundfokus och det kommer att ge oss ännu nöjdare kunder, säger Patrik Hofbauer, vd för Telenor Sverige, i en presskommentar.
Den nya organisationen börjar gälla den 2 juni.
Följande nya chefer har utsetts att leda den nya organisationen:
Verkställande direktör Patrik Hofbauer
Channels under tillsättning
Consumer Marketing tf Patrik Hofbauer, ny chef på plats 1 augusti
Business Mats Almgren
IT Ulrica Holmgren
Networks Stefan Jäverbring
Finance & Legal Kaaren Hilsen
Strategy & PMO Martin Petersén
People & Culture Siri Sandholt
Communications & Brand tf Peter Erikson