Det var stabila siffror för årets första kvartal Com hem kunde presentera idag när resultaten för Q1 2015 presenterades. Nettoomsättningen uppgick till 1 228 miljoner kronor, att jämföra med 1 124 miljoner kronor samma period ifjol, vilket motsvarar en ökning med 9,2 procent. Resultatet förbättrades och uppgick till 40 miljoner kronor, jämfört med -176 miljoner kronor Q1 2014.
Vi är glada över att kunna presentera ett så starkt resultat och vi är dessutom jättenöjda med att vi lyckats med att öka kundnöjdheten. Vi når under första kvartalet all time high i antalet unika kunder med 888 000, medan churnen fortsätter ner och når en all time low. Så det går i hög takt åt rätt håll, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.
På bredbandssidan växte antalet abonnemang med 16 000 kunder till 628 000 abonnemang och för första gången är antalet bredbandsabonnemang fler än digital-TV-abonnemangen, som vid periodens slut nådde upp i 625 000 abonnemang.
TN: Är det en medveten strategi som vi nu ser resultatet av, att bredband går om TV?
Det är en medveten strategi såtillvida att vi har spenderat flera miljarder på vårt bredbandsnät vilket har lett till att Com Hem idag är den operatör som kan erbjuda i särklass snabbast bredband till flest hushåll. Det ser vi nu resultat av med en jättebra bredbandspenetration, säger Anders Nilsson och tillägger:
Och vi ser generellt en efterfrågan av allt högre hastigheter bland våra bredbandskunder där 74 procent av kunderna idag efterfrågar 100 Mbit/s eller mer.
Utöver tillväxten på bredband ökade antalet fasta telefonikunder med 4 000 nya abonnenter och antalet digital-TV-kunder steg med 8 000 abonnemang. Konsumentchurnen minskade från 14,2 procent ner till 13,3 procent samtidigt som arpun för konsumentkunder landade på 358 kronor, att jämföra med 359 kronor samma period ifjol.
Önskar du ta del av hela Com Hems rapport för Q1 2015, mejla info@telekomnyehterna.se så skickar vi rapporten som pdf (endast för prenumeranter).