NYHETSARKIVET
8 maj 2015 11:43
3 enda mobiloperatören som ökade antalet kunder under Q1
Mobiloperatören 3 var den enda operatören som nettoökade antalet kunder på den svenska mobilmarknaden under Q1 2015. Det framgår av statistik som Telekomnyheterna har tagit fram baserat på mobiloperatörernas egna abonnenttal för årets första kvartal.

Enligt Telekomnyheternas beräkningar nettoökade 3 antalet kunder med 31 000 under Q1 2015, medan alla andra operatörer tappade kunder under samma period. Telias siffor visar en kraftig nedgång på -445 000 som följd av en justerad redovisning av aktiva kontantkortskunder från 12 månader till 3 månader. Telias reella kundförändring under kvartalet var -53 000, vilket dock fortfarande är det största kundtappet bland operatörerna under årets tre första månader.

Nicholas Högberg, Sverigechef på 3, tror att framgången till stor del handlar om att kunder på landsbygden numer ser 3 som en alternativ operatör.

– Våra siffror visar att vårt kontinuerliga fokus på attraktiva erbjudanden på abonnemang tillsammans med telefon fortsätter att tilltala svenska konsumenter. Sen tror jag även att den förlegade bilden av 3 som enbart en storstadsoperatör nu har försvunnit i och med upprepade framgångar i oberoende täckningstester, vilket gjort att fler fått upp ögonen för oss som operatör, säger Nicholas Högberg till Telekomnyheterna.

Under förra året ökade 3 sin marknadsandel när det gäller mobilabonnemang/kontantkort med 1,2 procentenheter till 12,9 procent (11,7 procent). Den största förloraren under 2014 var Tele2 som tappade drygt 0,7 procentenheter från 25,9 procents marknadsandel till 25,1 procent. Telia tappade 0,4 procentenheter till 44,9 procent (45,3 procent), medan Telenor tappade 0,1 procentenheter till 17,1 procent (17,2 procent).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108