En kombination av fel i formlerna i PTS Excel-filer och felrapporterade siffror från Telenor ligger bakom Telenors stora kundtapp i PTS rapport Svensk Telemarknad 2014, som Telekomnyheterna skrev om i går.
Vi har nu gjort en total genomlysning av PTS-siffrorna som vi skickat in och upptäckt att formlerna i PTS Excel-filer inte har summerats på ett sätt som stämmer med våra siffror. Samtidigt har det visat sig att vi har rapporterat fel siffor för det första och andra halvåret 2014. Vi kommer nu att kontakta PTS för att justera detta, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor, till Telekomnyheterna.
Med anledning av Telekomnyheternas uppgifter om att det inom Telenor har diskuterats ett skiljedomsförfarande mellan Telenor och Tele2 i frågan om antalet kunder som har ingått i affären mellan de två bolagen, säger Aron Samuelsson att det inte råder något skiljedomsförfarande mellan Telenor och Tele2 angående mängden TV-kunder.
Telenor dementerar dock inte Telekomnyheternas uppgifter om att det råder oenighet om mängden kunder som i praktiken ingick i affären.