Gothia Telecom har dragit på sig ett 80-tal anmälningar under 2014. Anmälarna berättar att företaget utgett sig för att ringa på uppdrag av deras teleoperatör och som följd har konsumentombudsmannen, KO, beslutat om ett förbuds- och informationsföreläggande mot bolaget.
I anmälningarna framgår också att Gothia Telecom sagt att de har tagit över verksamheten från konsumentens teleoperatör. Detta har lett till att konsumenterna inte har varit medvetna om att Gothia Telecom har träffat ett nytt avtal med dem. Många av anmälningarna kommer därtill från äldre personer.
Mot bakgrund av detta har Konsumentombudsmannen, KO, beslutat om ett förbuds- och informationsföreläggande mot företaget. KO ålägger Gothia Telecom att i början av varje säljsamtal på telefon tydligt informera konsumenten om att säljaren representerar Gothia och att syftet med samtalet är att sälja Gothias telefonabonnemang. Om företaget bryter mot föreläggandet hotar ett vite på 750 000 kronor.
KO förbjuder också företaget att felaktigt påstå eller ge intryck av att säljaren representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga operatör. Gothia får inte heller påstå att det har tagit över den operatörens verksamhet. Även här är vitet vid överträdelse 750 000 kronor.