Det blev Bahnhof som drog det längsta strået i den, som alla trodde, avsomnade försäljningsprocessen av operatören Tyfon. Och trots att många på förhand dömde ut prislappen på 70 miljoner kr som för hög, så ser Bahnhofs vd Jon Karlung en stor potential i affären.
Just för oss är det här en bra affär, det eftersom Tyfon och Bahnhof påminner mycket om varandra med skillnaden att Tyfon är mycket mindre, säger han till Telekomnyheterna.
Enligt Jon Karlung finns det uppenbara synergieffekter i affären eftersom bolagen är så lika.
Bara genom att klippa alla de existerande avtalen med Tyfons leverantörer och stoppa in kunderna i Bahnhofs system kommer att innebära en jättestor besparing som vi kommer att kunna se redan under den senare delen av 2015.
Om affären kommer att innebära några personalnedskärningar eller vad som kommer att hända med Tyfons kontor i Södertälje, är dock för tidigt att uttala sig om, säger Jon Karlung.
Det finns saker som talar för att behålla kontoret i Södertälje eftersom det är bra att ha lokal förankring, samtidigt är det dyrare att ha ett extra kontor, så vi får se hur vi gör på sikt.
TN: Planerar ni att behålla Tyfon som varumärke för de existerande kunderna?
Bahnhof är ett starkare varumärke, men det är inte omöjligt att vi använder Tyfon, som är ett väldigt bra varumärke, inom någon del av vår verksamhet.