NYHETSARKIVET
18 jun 2015 12:14
PTS misstänker TeliaSonera-fusk om kundstatusrapportering
Post- och telestyrelsen har i dag underrättat TeliaSonera om att de måste informera sina grossistkunder om kundstatus på marknaden för lokalt tillträde till nätinfrastruktur. Detta sedan Telenor uppmärksammat myndigheten om att det inte var möjligt från TeliaSonera att erhålla information om vilka fastigheter som har beställt men ännu inte fått fiber indragen.

”I PTS utredning har det framkommit att det saknas information om adresser till sådana fastigheter där beställning av fiberanslutning har gjorts av TeliaSoneras slutkundsverksamhet eller av en annan operatör, men där slutkunden ännu inte har erhållit leverans av anslutningen. TeliaSonera har angett att företaget anser att det inte finns skäl att lämna ut information om beställda fiberaccesser. Vidare har TeliaSonera i möte med PTS bekräftat att det i stödsystemet inte finns någon angiven status för en fiber som är beställd men ännu inte levererad. TeliaSonera har dock den aktuella informationen eftersom företaget antingen har gjort beställningen självt, genom sin slutkundsverksamhet, eller har tagit emot beställningen från annan operatör.
Enligt skyldighetsbeslutet ska TeliaSonera utan dröjsmål tillhandahålla information som en grossistkund har behov av i samband med tillträde på samma villkor och med samma kvalitet som gäller för TeliaSoneras egen verksamhet”, skriver PTS i sin åtta sidor långa underrättelse till TeliaSonera.

Operatören har nu fram till den 7 augusti på sig att yttra sig om underrättelsen.

Här kan du ladda hem och läsa underrättelsen: http://www.pts.se/upload/Beslut/Telefoni/2015/Underr%c3%a4ttelse%20-%20information%20om%20fiberanslutningar%2020150617.pdf
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108