Com Hem fortsätter att redovisa stabila siffror under Anders Nilssons ledning. Under det andra kvartalet i år har bolaget ökat sin omsättning till 1 246 miljoner kr (1 198 miljoner kr Q2 2014), samtidigt som bolagets ebitda-marginal ökar till 45,8 procent (34,8 procent).
Bolaget ökar omsättning och antalet kunder nästan rakt igenom. De enda områden som knackar något är den fasta telefonin, vilket ju är en trend för hela branschen, och när det gäller intäkterna från fastighetskunder som sjunker till följd av omförhandlade avtal.
Fastighetskunderna är dock en viktig kundbas för att få in nya kunder och därför är vi villiga att ta ett lägre pris där, för att försvara vår marknad, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.
När det gäller Com Hems företagssatsning inom ramen för dotterbolaget Phonera, så är redovisningen tunn. De enda siffror som redovisas är omsättningen på 77 miljoner kr (70 miljoner kr).
Ökningen är resultatet av en kundtillväxt i Com Hems nät med 8 000 nya abonnenter som gav en intäktsökning om 9 MSEK jämfört med samma kvartal 2014, skriver bolaget.
Com Hems glädjeämne: Kunderna kvar trots minskade rabatter
Com Hems största glädjeämne under det senaste kvartalet var att kunderna nu stannar kvar trots att deras priser höjs. Det står klart sedan Com Hem under det första och andra kvartalet i år tog bort rabatterna för ungefär halva kundbasen, samtidigt som man höjde priset på bredband med 50 och 100 Mbit/s, med 10 kr per månad.
- Trots dessa förändringar så ökade churnen bara med 0,4 procentenheter, vilket dels är betydligt lägre än vad vi hade räknat med, men även en tredjedel av effekten från när vi tog bort rabatterna för 25 procent av kundstocken under förra året. Då ökade churnen med 1,2 procentenheter, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.
Hans slutsats kring de alltmer lojala kunderna är att kunderna är mer nöjda nu.
Vi har arbetat mycket hårt med kundnöjdheten och detta är ett kvitto på att det arbetet har gett resultat. Det går dock inte att peka på något speciellt område som där vi har gjort kundnöjdheten bättre utan det är ett arbete som alla är med i. Vi ska förbättra vår kundnöjdhet genom allt från minskade felkällor till att ge kunderna snabbare hjälp i kundtjänst och allt däremellan. Det handlar mer om en attityd än någonting annat, säger han.
Och det Anders Nilsson ser framför sig nu är ytterligare prishöjningar.
Vi kan konstatera att när kundnöjdheten är bättre så kräver folk inte mer rabatter och detta öppnar också för att vi kan använda pris som faktor för ökad omsättning framöver, säger han.