Com Hems största glädjeämne under det senaste kvartalet var att kunderna nu stannar kvar trots att deras priser höjs. Det står klart sedan Com Hem under det första och andra kvartalet i år tog bort rabatterna för ungefär halva kundbasen, samtidigt som man höjde priset på bredband med 50 och 100 Mbit/s, med 10 kr per månad.
- Trots dessa förändringar så ökade churnen bara med 0,4 procentenheter, vilket dels är betydligt lägre än vad vi hade räknat med, men även en tredjedel av effekten från när vi tog bort rabatterna för 25 procent av kundstocken under förra året. Då ökade churnen med 1,2 procentenheter, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.
Hans slutsats kring de alltmer lojala kunderna är att kunderna är mer nöjda nu.
Vi har arbetat mycket hårt med kundnöjdheten och detta är ett kvitto på att det arbetet har gett resultat. Det går dock inte att peka på något speciellt område som där vi har gjort kundnöjdheten bättre utan det är ett arbete som alla är med i. Vi ska förbättra vår kundnöjdhet genom allt från minskade felkällor till att ge kunderna snabbare hjälp i kundtjänst och allt däremellan. Det handlar mer om en attityd än någonting annat, säger han.
Och det Anders Nilsson ser framför sig nu är ytterligare prishöjningar.
Vi kan konstatera att när kundnöjdheten är bättre så kräver folk inte mer rabatter och detta öppnar också för att vi kan använda pris som faktor för ökad omsättning framöver, säger han.