NYHETSARKIVET
21 jul 2015 14:33
Starkt kundintag men vikande ebitda-marginal för Tele2
Tele2 Sverige redovisar ett starkt kundintag på mobilmarknaden under årets andra kvartal. Jämfört med den knackiga försäljningsstarten efter lanseringen av Tele2.0 i november förra året gör bolaget en rejäl uppryckning när man redovisar en kundtillväxt på 52 000 på mobilsidan under årets andra kvartal.

”I Sverige såg vi en ytterligare ökad efterfrågan på mobildata och ett starkt positivt nettokundintag under kvartalet. Kvartalet karakteriserades av en förflyttning från kontantkort till abonnemang inom Comviq-varumärket och som förväntat såg vi en minskad omsättning inom kontantkort och mobilt bredband på grund av en mindre kundbas jämfört med samma period föregående år. Mobil EBITDA ökade med 8 procent jämfört med året innan, i huvudsak drivet av Tele2-varumärket och lägre sälj- och marknadsföringskostnader. Tele2.0 har haft en fortsatt bra utveckling, vilket lett till ökad kundnöjdhet, och därmed lägre kundomsättning samt högre ASPU.”, skriver Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2 i sitt vd-ord i rapporten.

Jämför man med det första kvartalet i år så sjönk dock operatörens ebitda-marginal drastiskt till 29,3 procent (31,2 procent), den steg dock jämfört
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108