Tele2 Sverige redovisar ett starkt kundintag på mobilmarknaden under årets andra kvartal. Jämfört med den knackiga försäljningsstarten efter lanseringen av Tele2.0 i november förra året gör bolaget en rejäl uppryckning när man redovisar en kundtillväxt på 52 000 på mobilsidan under årets andra kvartal.
I Sverige såg vi en ytterligare ökad efterfrågan på mobildata och ett starkt positivt nettokundintag under kvartalet. Kvartalet karakteriserades av en förflyttning från kontantkort till abonnemang inom Comviq-varumärket och som förväntat såg vi en minskad omsättning inom kontantkort och mobilt bredband på grund av en mindre kundbas jämfört med samma period föregående år. Mobil EBITDA ökade med 8 procent jämfört med året innan, i huvudsak drivet av Tele2-varumärket och lägre sälj- och marknadsföringskostnader. Tele2.0 har haft en fortsatt bra utveckling, vilket lett till ökad kundnöjdhet, och därmed lägre kundomsättning samt högre ASPU., skriver Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2 i sitt vd-ord i rapporten.
Jämför man med det första kvartalet i år så sjönk dock operatörens ebitda-marginal drastiskt till 29,3 procent (31,2 procent), den steg dock jämfört