NYHETSARKIVET
22 jul 2015 15:07
Kundtapp och försämrad marginal för Telenor Sverige
Telenor Sverige redovisar i dag en krympande kundstock över nästan hela sin produktlinje, samtidigt som operatörens ebitda-marginal har sjunkit till 27,9 procent (31,3 procent). Marginalförsämringen förklaras så här av bolaget:

”Stora tillfälliga kostnader från den sista integrationen av Tele2:s fastnätsverksamhet samt en kraftig sänkning av roamingpriser resulterade i att EBITDA minskade med 7 procent jämfört med samma period föregående år.”

När det gäller kundtappet på mobilsidan, där man under kvartalet förlorat 6 000 kunder, så har detta uteslutande skett bland postpaid-kunderna, medan antalet kontantkortskunder ligger stabilt.

Under kvartalet har Telenor tappat 21 000 fasttelefonikunder och 27 000 TV-kunder. Man har dock ökat antalet internetkunder med 1 000.

Trots de tuffa siffrorna väljer Telenor Sveriges vd Patrik Hofbauer att se positivt på utvecklingen.

”Vi visade god tillväxt under andra kvartalet med ökade intäkter på fyra procent. Vi ser att fler kunder förlänger sina abonnemang och väljer att stanna kvar som kunder hos Telenor. Detta är mycket viktigt och ett resultat av ett medvetet arbete med kundnöjdhet. Den utvecklingen har även drivit på försäljningen av mobiltelefoner vilket starkt bidrar till den ökade intäkten”, säger han i en kommentar till resultatsiffrorna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108