Minskade personalkostnader tycks vara nyckeln för att få Alltele på fötter igen efter ett antal kvartal med negativt resultat. Sedan mitten av maj har 30 personer fått lämna bolaget, vilket innebär att man bara hittills i år har skickat hem 59 anställda.
Genomförandet av den omorganisation som pågår har varit en tuff men nödvändig åtgärd för att få bolaget på rätt spår och för att säkra bolagets framtid. Under Q2 reducerade vi personalstyrkan ytterligare och tog en engångskostnad på 3 Mkr. Nuvarande personalstyrka uppgår till 85 personer jämfört med de 144 vi hade vid årets ingång, skriver bolagets vd Mark Hauschildt i sitt vd-ord, i samband med dagens kvartalsrapport.
När Alltele och Universal Telecom gick samman våren 2013 hade Universal Telecom 36 anställda och Alltele 171 anställda. Det innebär att bolaget har gått från 207 till 85 anställda på lite drygt två år. Men nu skriver Mark Hauschildt att samtliga åtgärdsprogram kommer att vara avslutade under det tredje kvartalet i år.
Vi fortsätter vårt arbete med att ändra fokus i företagsverksamheten. Framförallt menar jag då avvecklingen av olönsamma kunder inom den offentliga sektorn. Den här processen är tidskrävande eftersom vi har långa avtalstider. Allt eftersom volymerna för den offentliga affären minskar räknar vi med nya motsvarande intäkter inom mer lönsamma segment såsom från små och medelstora företag (SME), skriver Mark Hauschildt.
När det gäller privatmarknaden satsar Alltele nu på att minska systemplattformarna och minska kundtjänstkostanderna.
Migrering av alla privat- och företagskunder till en gemensam faktureringsplattform kommer att slutföras under andra halvåret. Den här åtgärden gör att vi går från fyra systemplattformar till en gemensam plattform, vilket i sin tur kommer leda till ytterligare synergier. Inom de kommande månaderna kommer vi även att fortsätta utvecklingen av vår självbetjäningssida (Mina Sidor) samt lansera Mina Sidor som en mobilapp. Våra kostnader inom kundtjänst kommer i och med detta att minska, skriver man.