NYHETSARKIVET
31 aug 2015 07:23
3 byter profil: Ska bli bredare genom fri data för musiktjänster
I dag lanserar mobiloperatören 3 en av sina större förändringar på den svenska marknaden. Genom att göra mobildata fritt för tjänster som Spotify, Deezer och Tidal så vill man nå en bredare marknad än man tidigare har gjort. Enligt 3s Sverigechef Nicholas Högberg tar operatören till ett unikt grepp när man gör musiken fri. Enligt honom har ingen annan operatör någonsin nollprissatt data inom ett så stort användningsområde som musik.

– Vi har historiskt sett utmanat marknaden genom att exempelvis lansera videosamtal, fria samtal inom hemmanätet, ett av världens första digitala musikbibliotek och tv i mobilen. Nu skakar vi återigen om en marknad i stiltje genom att låta alla våra kunder streama musik fritt utan att oroa sig för att surfen ska ta slut, säger Nicholas Högberg som är mycket stolt över satsningen, som han tror kommer att påverka operatörens marknadsposition mot en bredare publik.

I samband med lanseringen kommer 3 dessutom att dumpa sitt reklamkoncept Mannen från 3 och lansera en helt ny marknadskommunikation med musikerbjudandet i fokus.

– Efter att ha tittat på svenskars underhållningsvanor och vad som är viktigt i folks liv tog vi beslutet att införa fri musikstreaming för alla våra kunder. Musik är en del av vårt DNA och något som sprider glädje och gör tillvaron lite roligare för väldigt många oavsett ålder, säger Nicholas Högberg.

Fri surf på de tre musiktjänsterna aktiveras automatiskt den 31 augusti för samtliga privat- och företagskunder för både mobil- och bredbandskunder. Fri surf på musikstreaming gäller dock inte 3s kontantkortskunder och Hallon-abonnenter.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108