Konsumentombudsmannen, KO, har utfärdat ett förbudsföreläggande mot operatören Swedfonenet efter att ha fått in mer än 140 anmälningar mot operatören sedan 2014. Det meddelar Konsumentverket i dag.
En stor del av anmälningarna mot Swedfonenet handlar om att man blivit uppringd av en säljare från bolaget, som uttryckligen uppgett eller gett sken av att representera konsumentens nuvarande operatör. Säljaren har sedan lockat med ett förnyat och mer fördelaktigt abonnemang. Först efter att konsumenten tackat ja till erbjudandet har det framkommit att man istället tecknat avtal med Swedfonenet.
Nu har KO utfärdat ett förbudsföreläggande mot Swedfonenet. Föreläggandet har godkänts av bolaget och skulle det visa sig att Swedfonenet fortsätter med den kritiserade marknadsföringen kan ett vite på 750 000 kronor dömas ut, skriver Konsumentverket.
Hela föreläggandet mot bolaget finns att ladda hem här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/press/Swedfonenet%20AB.pdf