NYHETSARKIVET
18 sep 2015 12:06
JO-kritik mot PTS – lämnade ut dokument först efter två månader
Justitieombudsmannen, JO, har gett Post- och telestyrelsen kritik efter att myndigheten har tagit mer än två månader på sig att lämna ut en allmän handling till en person.

”En person begärde att få ut en kopia på en incidentrapport. Vid den tidpunkten fanns inte någon motsvarande handling hos Post- och telestyrelsen (PTS). På grund av en intern kommunikationsmiss och missförstånd mellan handläggare lämnades inget besked om att handlingen inte fanns hos PTS, och först efter en påminnelse från personen lämnades handlingen som då inkommit till PTS ut”, skriver PTS på sin hemsida.

”Av utredningen framgår att NN den 23 februari 2015 vände sig till PTS och begärde att få en kopia av en rapport. Vid den tidpunkten fanns inte någon motsvarande handling hos PTS. Även i den situationen har dock myndigheten en skyldighet att skyndsamt lämna besked i utlämnandefrågan. PTS besvarade dock NN:s begäran först den 29 april2015 sedan han hade skickat en påminnelse till myndigheten. PTS kan inte undgå kritik för sin handläggning av NN:s begäran om utlämnande”, skriver dock JO i sitt beslut att kritisera PTS för handläggningen.

JO påpekar att besked i en utlämnandefråga normalt bör lämnas samma dag som begäran gjordes. Någon eller några dagars fördröjning kan godtas om en sådan fördröjning är nödvändig för att ta ställning om den efterfrågade handlingen är allmän och offentlig, eller om framställningen avser ett omfattande material.

Hela JO:s beslut kan läsas här: http://pts.se/upload/Domar/JO_beslut_utlamnande_20150916.pdf
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108