NYHETSARKIVET
7 okt 2015 12:22
Mats Kommenterar: Alla operatörer vill bli agendasättare
Det började med Tele2:s lansering av Tele2.0 för snart ett år sedan. Efter det har det varit instabilt på den svenska mobilmarknaden. Om det var det som Tele2 ville eller om det var en oväntad effekt låter jag vara osagt, men det var de facto startskottet till en ny marknadsdynamik där alla operatörer står på tå och vänder och vrider på sina erbjudanden för att:

1) Inte tappa kunder till någon annan

2) Försöka ta den taktpinne som inte finns från konkurrenterna för att på så sätt bli den som sätter agendan

Tele2 ville gärna bli de som satte taktpinnen och bli den som alla följde efter. Men istället har alla operatörer sprungit åt varsitt håll med olika erbjudanden allt efter eget huvud. 3 ger fri data till musiktjänster, Telia ger bort Spotify och erbjuder kunderna att spara sin outnyttjade datapott, medan Telenor låter kunderna byta telefon varje år.

Samtidigt har de stora operatörernas fightingbrands gått ifrån fokuset på sim-only, varvid Comviq och Halebop nu ger kanonerbjudanden på telefoner medan Hallon står ensamma kvar utan telefoner, men med enorma rabatter på de första månadsavgifterna.

Det enda som den nuvarande utvecklingen kommer att leda fram till är en mer fragmenterad marknad där alltfler kunder hoppar mellan operatörerna och deras erbjudande. Helt enkelt mer konkurrens och mindre lönsamhet.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108