Nu efterfrågar Post- och telestyrelsen en tuffare EU-lagstiftning för att komma till rätta med fulsäljet på den svenska telekommarknaden. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande i samband med att man i dag presenterar sin klagomålsstatistik för årets tredje kvartal.
Nyligen hade PTS, Konsumentverket, Telekområdgivarna och ett antal operatörer ett möte om fulsäljproblemet och PTS kommenterar detta möte på följande sätt:
Det var ett bra möte där vi diskuterade hur vi kan öka uppföljningen av branschens handlingsplan och stärka arbetet med att få bort oetiska försäljningsmetoder. De som inte sköter sig ska inte få verka på marknaden. Parallellt med handlingsplanen kommer vi även att driva på för tuffare lagstiftning på EU-nivå. Vi vill att EU inför ett krav på etiskhet och seriositet för att telebolag ska få tillträde till marknaden, och att det ska kunna kontrolleras av tillsynsmyndigheten. I dag saknas sådana krav i lagen, säger Sara Andersson, chef för avdelningen för samhällsfrågor på PTS.
PTS klagomålsstatistik för Q3 finns att läsa här.
http://pts.se/upload/Rapporter/Tele/2015/konsumentklagomal-telefoni-bredband-Q3-2015.pdf