Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu teleoperatören 0700 för att få stopp på bolagets aggressiva säljmetoder.
Över 100 anmälningar har kommit in till Konsumentverket med vittnesmål om teleoperatörens sätt att sälja teleabonnemang. Många berättar samma sak de har blivit uppringda av telefonförsäljare som påstått eller gett intryck av att ringa från anmälarnas befintliga operatör, till exempel Telia. Det är först senare som det har framgått att det är 0700 som de ingått avtal med, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande i dag.
KO yrkar bland annat att tingsrätten ålägger 0700 att tydligt informera att det är ett samtal från 0700 och att syftet med samtalet är att sälja 0700:s telefon- och/eller bredbandsabonnemang. Man yrkar även på att tingsrätten förpliktar operatören att utge en marknadsstörningsavgift om 1 miljon kr.
Hela stämningsansökan finns att läsa här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/lagar-och-regler/Dokument/St%c3%a4mningsans%c3%b6kningar/0700.pdf