Det gångna kvartalet måste sammantaget vara ett av de sämsta i Telias historia när det gäller kundintag. På mobilsidan redovisar man ett nettotapp på 8 000 kunder samtliga abonnemangskunder. Antalet bredbandsabonnemang ökar med löjliga 1 000, samtidigt som man kopplar upp 30 000 nya hushåll med fiber under kvartalet. Och därtill har man hittills i år bara ökat antalet TV-kunder med 16 000, vilket kan jämföras med de 18 000 kunder man hade i ökning enkom under det tredje kvartalet förra året.
Lägger man samtidigt till det faktum att Telia tappar 1 000 pstn-kunder per dag så inser man att det är en pressad operatör som har svårt att behålla sina marknadsandelar om ingen vänder bolagets försäljning väldigt snart.
Därför kommer årets fjärde kvartal det vill säga julhandeln att bli abnormt viktig för Telia och deras marknadsposition. Frågan är om de kommer att klara trycket eller om konkurrenterna, som naturligtvis också laddar hårt inför julen, kommer att bli för tuffa motståndare.
Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna