Att Telia redovisar ett relativt lågt kundintag under årets tredje kvartal beror på att man just nu fokuserar på att behålla befintliga kunder. Det säger Helénè Barnekow, sverigechef på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
TN: Ni har förlorat 8 000 mobilkunder under kvartalet, alla inom postpaid. Vad beror det på?
Inom konsumentaffären fortsätter kunderna att strömma till. Det är glädjande och vi jobbar hårt på att fortsätta ha det bästa nätet. Under kvartalet har vi tappat en större kund inom företagsaffären och det är förklaringen till att nettot är ned. Samtidigt har vårt fokus inom företag varit utrullningen av The Wave, vår nya personliga kontaktperson för SME/Soho, en satsning som hittills går väldigt bra, säger Helénè Barnekow.
TN: På bredbandssidan redovisar ni bara 1 000 kunder i nettotillväxt trots den kraftiga fiberutrullningen. Beror detta på hög churn eller på att majoriteten av de nya fiberkunderna är egna dsl-kunder som konverterar?
Fiber fortsätter växa kraftigt och vi har ett bra och framgångsrikt koncept, men inom xdsl ser vi ökad churn då både vi och stadsnät bygger ut fibernätet i snabbare takt än tidigare. Vi kommer fortsätta investera i fiberaffären.
TN: Inom TV har ni växt med 4 000 abonnenter. Detta är tillsammans med Q1 i år de två sämsta kundintagskvartalen någonsin när det gäller TV. Hur ser du på det?
Vi fokuserade tydliga och stora kampanjer under det tredje kvartalet 2014 som gav oss många nya kunder men det påverkade vår lönsamhet. I nuläget fokuserar vi mer på våra befintliga kunder och på att få dem att stanna länge hos oss.
TN: Ni redovisar positiv intäktstillväxt under kvartalet, beror det på prishöjningar eller ökad försäljning räknat i antal produkter i de olika kategorierna?
Vi har framgångsrikt fått våra kunder att vilja konsumera mera data, tagit in fler kunder - främst inom konsument - samt gjort en del prisjusteringar. Sammantaget sett har det gett ett bra resultat, avslutar Helénè Barnekow.