NYHETSARKIVET
21 okt 2015 12:44
Tele2 Sverige redovisar bästa mobilkundintaget på fyra år
Tele2 redovisar i dag sitt bästa nettokundintag på fyra år på mobilsidan. Inte sedan det tredje kvartalet 2011, när smartphone-boomen var som störst och mobilt bredband fortfarande sålde bra som standalone-produkt, har man sålt mer. Under det tredje kvartalet ökade Tele2 sin svenska mobilkundstock med 84 000 kunder.

Tele2 har dock en historia med bra kundintag under just det tredje kvartalet. Tidigare var det sommarförsäljningen av kontantkort som drev upp Q3, men nu är det snarare operatörens avtal med de olika studentkort, där man i det närmaste har ett monopol, som driver försäljningen kring skolstart.

Thomas Ekman, Sverigechef för Tele2, vill dock inte peka ut studentkortsavtalen som avgörande för den fina kundtillväxten under kvartalet.

– Vi ser en starkare försäljning över nästan hela linjen när det gäller kundintag, så det är flera saker som chippar in just nu. Jag kan inte peka ut studentförsäljningen som en försäljningsdrivare under kvartalet, säger han till Telekomnyheterna.

Ett område som har varit lite tuffare för Tele2 är dock SME-marknaden inom företagssektorn.

– Det har varit en hård konkurrens och en del prispress inom SME-marknaden. I grunden tror jag att det beror på att efterfrågan på nya tjänster i det segmentet ökar och det innebär att marknadsaktörerna är mer aktiva nu än tidigare, säger Thomas Ekman.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108