Comviq och Tele2 är årets stora vinnare när Svenskt Kvalitetsindex presenterar sin årliga undersökning av kundnöjdheten bland mobiloperatörer i Sverige. Comviq klättrar från andra till första plats medan Tele2 klättrar från femte till andra plats. Årets förlorare är Telia, som rasar från första till femte plats på privatmarknaden.
Just den tekniska kvaliteten, dvs. täckning och att det inte blir avbrott i användning, har varit en av Telias stora styrkor men där ser vi en dramatisk försämring i upplevelsen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
På Telia är man dock förvånade över resultatet:
Upplevelsen hos våra kunder är det absolut viktigaste och avgörande och vi kommer naturligtvis att analysera innehållet i rapporten närmare. Det är svårt att bemöta detaljerat innehåll i rapporten eftersom vi inte sett den i sin helhet och sammanfattningen ger en generell beskrivning om att kunderna upplever kvalitetsbrist, säger Iréne Krohn, presschef på Telia, till Telekomnyheterna och fortsätter:
Digitaliseringen av samhället gör att tillgången till internet många gånger är en förutsättning och avgörande för att vardagen och livet ska fungera var man än befinner sig. Därför krävs säkra nät med hög kapacitet och snabb uppkoppling. Just därför är vi mitt upp i den största nätutbyggnaden av det mobila nätet i Telias historia. Vi investerar miljardbelopp i förbättrad täckning och kapacitet i hela landet, för att förbättra kvaliteten för våra kunder.