Telenors bredbandsverksamhet under varumärkena Bredbandsbolaget och Ownit får mycket beröm i årets kvalitetsindex-mätning för bredbandsmarknaden i Sverige.
Den enda som egentligen sticker ut är Ownit som får ett riktigt högt betyg av sina kunder, skriver SKI bland annat om privatmarknaden för bredbandstjänter. Därtill ger man Bredbandsbolaget beröm för sin hantering av klagande kunder.
Inom bredband privatkunder så kommer Bredbandsbolaget väldigt bra ut. En stor anledningen är att man på ett mycket bra sätt lyckas hantera sina klagande kunder. Bredbandsbolaget har lyckats med den så kallade recovery paradox, nämligen att omvända en missnöjd klagande kund till en nöjd kund, fortsätter SKI.
Att, som vi, migrera in en kvarts miljon kunder (som Telenor förvärvade av Tele2, reds anm), är en stor utmaning. Parallellt med det har vi jobbat hårt med nätuppgradering och kvalitetsförbättring, men även bättre routrar till slutkunderna för att skapa en bättre kundupplevelse. I praktiken skulle jag vilja säga att det är mycket slit som ligger bakom våra betyg, säger Jonas Jegerborn, chef för bredband och TV på Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.
På företagssidan har Bredbandsbolaget dock gått rejäl kräftgång och tappat till ett index på 68,0 (76,7 under 2014).