NYHETSARKIVET
3 nov 2015 12:05
Com Hems Q3: Kundrekord, rekordlåg churn och ny Phonera-strategi
Medan Com Hems konsumentverksamhet redovisar en stabil tillväxt och rekordlåg churn så ser det tyngre ut för företagsverksamheten där omsättningen sjunker. Dessutom stod Com Hems dotterbolag Phonera för årets ras i Svenskt Kvalitetsindex, som presenterades i går.

– När det gäller vår företagsverksamhet behöver vi gå in i en ny fas nu, där vi levererar fler egna tjänster och snabbar på försäljningen till de 100 000 företag som sitter i Com Hem-uppkopplade lokaler, säger Anders Nilsson till Telekomnyheterna.

Han vill dock hellre se till de positiva signalerna under det gångna kvartalet. Bland annat pekar han på att Com Hem, såvitt man själva har kunnat se i de historiska talen, aldrig har haft så låg churn som under det gångna kvartalet.

– Den låga churnen på 12,9 procent visar att kunderna har accepterat våra genomförda prishöjningar. Det här är den lägsta churnen vi har haft, men jag tror inte att vi kan komma så mycket lägre. Tittar man på Sky i England, som är bäst i klassen, så har de en churn på 9-10 procent, säger Anders Nilsson.

Under kvartalet växte Com Hems totala kundstock till över 900 000 unika kunder, vilket är första gången operatören når den nivån. Kundtillväxten ligger främst inom bredband, där man växte med 11 000 abonnenter under kvartalet. Antalet TV-kunder ökade med 4 000 medan antalet fasttelefoni-kunder minskade med 6 000 kunder.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108