Den främsta drivkraften för affären med Kazakhtelecom är att stärka marknadspositionen i Kazakstan enligt Tele2:s vd Alison Kirkby.
Vi såg en möjlighet att stärka vår position på marknaden i Kazakstan vilket är bra för våra kunder, för landet och för våra aktieägare, säger Alison Kirkby till Telekomnyheterna.
Konkurrensen i Kazakstan har varit stenhård de senaste kvartalen, med just Altel som den främsta prispressaren, förklarar han. Situationen har, i kombination med devalvering av den kazakiska tengen, försenat Tele2:s marsch mot att nå ett positivt resultat i svenska kronor i landet.
Prispressen har i kombination med devalveringen gjort att vi legat efter den ursprungliga tidsplanen för att nå positivt EBITDA i Kazkastan. Genom sammanslagningen får vi större volymer och möjligheter till kostnadssynergier vilket hjälper oss att förbättra resultatet, förklarar Alison Kirkby.
Genom sammanslagningen med Altel får Tele2 också ett försteg på marknaden vad gäller mobildata. Altel är för närvarande den enda mobiloperatören i landet med ett 4G-nät, något som givit Altel en stark position inom mobildata i Kazakstan. Enligt Tele2 hade Altel och Tele2 Kazakstan 76 procent av mobildatavolymerna i landet under H1 2015, och Alison Kirkby ser därmed goda förutsättningar för att tjäna pengar på mobildata framöver även med nuvarande låga prisnivåer.
Kazakstan har därtill i dag en stämpel som ett land med mycket korruption och Tele2:s arbete med att öka transparensen och stävja korruption i Tele2 Kazakstan var en attraktiv komponent för Kazakhtelecom i diskussionerna om en sammanslagning av mobilverksamheterna.
Vi har en hög ambitionsnivå och ett omfattande regelverk för transparens och anti-korruption inom Tele2 Kazakstan, och detta kommer att appliceras även på samriskbolaget, vilket Kazakhtelecom visat uppskattning för under diskussionerna, säger Alison Kirkby.