NYHETSARKIVET
13 nov 2015 11:27
KO kräver skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning
Det är hög tid att det införs ett krav på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Det anser konsumentombudsmannen, KO, Gunnar Larsson i en kommentar på Konsumentverkets hemsida.

”Under hösten har det fortsatt att strömma in anmälningar till Konsumentverket om oseriös telefonförsäljning. Det är hög tid att skriftlig bekräftelse införs för att bli kvitt problemen för konsumenterna.
Den senaste tiden har vi på Konsumentverket slagit ned hårt mot oseriösa telesäljbolag. Inom loppet av bara några veckor har vi stämt tre bolag i telesäljbranschen samt varnat för ett fjärde.
Det absolut värsta exemplet är ett av de två bolag som vi har stämt där det framkommit att någon har manipulerat ljudinspelningar av säljsamtal. Inspelningarna är ihopklippta så att det ska låta som att konsumenten ingår ett avtal. Det bolaget har vi polisanmält.
Det här är bara några exempel från senare tid. Telefonförsäljning har varit ett stort konsumentproblem i många år. Och trots att vi lagt ned stora resurser under lång tid verkar inte problemen avta. Snarare tvärtom”, skriver KO.

Här kan du läsa hela KO:s kommentar: http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Konsumentombudsmannen/KO-har-ordet/KO-har-ordet-Telefonforsaljning--fortsatt-gissel-for-konsumenterna/
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108