NYHETSARKIVET
11 jan 2016 12:14
Telia om samtalsinspelningarna: Allt har gått rätt till
Allt har gått rätt till utom när det gäller informationen till de som ringt kundtjänst, att samtalen kan spelas in. Majoriteten av kunderna har fått informationen, men inte alla. Det säger Marcus Haglund, pressansvarig på Telia, till Telekomnyheterna.

– Visserligen framgår det på vår hemsida telia.se och i våra allmänna villkor, att vi förbehåller oss rätten samla in information om kundernas aktiviteter, men vi kanske inte ska räkna med att alla kunder har läst de allmänna villkoren, säger Marcus Haglund och fortsätter.

– Från och med i dag har vi dock lagt in ett meddelande i början av alla samtal till kundtjänst, att samtalet kan komma att spelas in. Det vi har lärt oss av det här är att bli bättre på att informera.

Det var Dagens Nyheter som i dag avslöjade att samtal till Telias kundtjänst har spelats in av en israelisk underleverantör som sedan har låtit ett annat bolag transkribera samtalen till text.

– Det här är en pilot som vi har gjort med ett israeliskt företag i syfte att bygga en språkmodul för automatiserad uppföljning av kundtjänstärenden. Piloten omfattade 200 timmar inspelat material och är nu avslutad. Hela hanteringen av ljudfilerna har skett inom ramarna för ett EU-reglerat avtal som har undertecknats av såväl vår israeliska underleverantör, som deras underleverantör, därmed har allt gått rätt till, säger Marcus Haglund.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108