Ericsson har för avsikt att förvärva det amerikanska TV-metadataföretaget FYI Television med cirka 150 anställda i Texas. Det meddelade bolaget i går.
Innehållsindexering är en nyckelkomponent i Ericssons TV- och mediastrategi för att förbättra videoupplsevelsen i en flerskärmsvärld, skriver Ericsson.
Så som TV-industrin utvecklas och tittarbeteendet förändras tror vi att högkvalitativ, rik metadata kommer att bli en nyckelkomponent för en individanpassad TV-upplevelse. Kombinerat med våra möjligheter när det gäller TV-plattformar och innehållsupptäckt kommer vi att kunna hjälpa våra kunder att förbättra sin videoupplevelse och identifiera nya intäktsmöjligheter. FYI Televisions kompetens och kundbas i USA är ett utmärkt komplement för Ericsson och kommer att vara en integrerad del av vår tillväxtstrategi. Det kommer att stärka vår position som en av de ledande leverantörerna av medietjänster i världen", säger Magnus Mandersson, chef för Ericssons affärsområde Global Services, i en presskommentar
När affären godkänts kommer FYI Televisions medarbetare att ansluta affärsenheten Broadcast & Media Services, som ingår i Global Services. Förvärvet väntas bli klart under innevarande kvartal.