Efter en längre period med negativ utveckling för Telias företagsverksamhet tycks bolaget nu ha fått ordning på åtminstone marknaden för de mindre företagen. Det framkom i samband med att operatören i dag presenterade sina kvartalssiffror för det fjärde kvartalet 2015.
Det fjärde kvartalet har inneburit ett riktigt trendbrott inom SME och SOHO då vi nu kan se en tillväxt på 2,1 procent inom det segmentet under det fjärde kvartalet, säger Hélène Barnekow, vd för Telia i Sverige, till Telekomnyheterna.
När det gäller de större företagskunderna och offentlig sektor behåller Telia sin marknadsandel även om vd och koncernchef Johan Dennelind påpekar att det är en hård kamp på marknaden just nu.
På totalen redovisar Telia ett oförändrat antal abonnemangskunder på mobilsidan medan man fortsätter att tappa kraftigt på kontantkortsmarknaden med ett tapp på -71 000 kunder bara under det fjärde kvartalet. Det innebär att man under hela 2015 tappade drygt 150 000 kontantkortskunder samtidigt som man bara nettoökade abonnemangsbasen med 32 000 abonnemang.
Under det fjärde kvartalet växte bredbandskundstocken med 10 000 abonnenter medan man ökade antalet TV-kunder med 17 000.