Den svenska TV-branschen är inne i en mycket intressant situation just nu och anledningen är att TV-bolagen, framförallt Viasat och Discovery Networks har spenderat oerhörda belopp för att få rätten att sända olika sportevenemang.
Den fejd som just nu drabbat Telenors TV-kunder beror i enkla drag på att Discovery Networks har spenderat stora belopp på rättigheterna att sända vinter-OS 2018 i sydkoreanska Pyeongchang, sommar-OS i Tokyo 2020 samt spelen 2022 och 2024. Därmed måste man såklart höja priset på sitt innehåll.
Men TV-operatörerna som i många fall även är telekomoperatörer har svårt att föra över denna prishöjning på sina slutkunder, med risk för att dessa säger upp sina kanalpaket. Operatörerna sitter med andra ord i kläm mellan TV-bolagen och slutkunderna. Och för att klara denna situation måste man nu stå upp i en enad front och försöka svälta ut Discovery i den pågående tvisten.
Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna (och TV-Nyheterna)