Com Hem avslutade 2015 med ett all time high sett till antal unika kunder, en intäktstillväxt på 3,4 procent och en marginalförbättring till 45,7 procent. Med facit för 2015 räknar bolaget fortsatt med att tillväxten ligger kvar på ungefär samma nivå 2016, men förväntningarna på lönsamheten är högre än tidigare. Det framgår av Com Hems bokslutskommuniké som publicerades idag.
- Vi är väldigt nöjda med 2015 och med det starka senaste kvartalet där vi hade rekordlåg churn samtidigt som vi växer och når ett all time high för unika kunder, kommenterar Anders Nilsson, vd för Com Hem, utfallet för det fjärde kvartalet och helåret 2015, för Telekomnyheterna.
I bokslutsrapporten gör Com Hem en ändring av tidigare utsikter om marginalutvecklingen under 2016. Från att tidigare ha räknat med en något svagare underliggande EBITDA-marginal jämfört med 2015 räknar bolaget nu med en stabil marginal.
- Vi har anledning att räkna med stabila marginaler i år jämfört med 2015 vilket är glädjande, och främst beror på de prisjusteringar vi planerar att göra. Vi får en bra effekt på marginalerna genom att minska rabatter till kund, förklarar Anders Nilsson.
Com Hem genomförde prisändringar även under våren 2015, något som i slutänden föll ut väl sett till resultatpåverkan och kundstock. Framgången förra året gör att Com Hem nu avser att ta i lite mer och lite tidigare. Prisökningarna, vilka i huvudsak handlar om att minska eller slopa rabatter till kunderna, ska göras från och med den 1 mars. Prisökningarna väntas leda till en tillfälligt högre konsumentchurn under första kvartalet i år.