Mobiloperatören 3 har inlett ett samarbete med Shine Technologies om en mobilnätsbaserad annonsblockeringslösning. Tjänsten har under en tid testkörts hos 3 i Storbritannien och Italien och kommer nu att kunna rullas ut i en snabb takt till samtliga verksamheter inom 3-koncernen. Huruvida man kommer att införa tjänsten i Sverige är dock ännu osäkert.
Vi kommer att ha möjligheten, men vi har ännu inte tagit ställning till om vi kommer att göra det, säger Kamran Alemdar, PR- och informationschef på 3 i Sverige, till Telekomnyheterna.
3 Group skriver i ett pressmeddelande att bakgrunden till annonsblockeringstjänsten är:
1. Att kunder inte ska betala dataavgifter för att ta emot annonser. Dessa ska bekostas av annonsörerna.
2. Att kundernas integritet och säkerhet måste skyddas fullt ut. Vissa annonsörer använder mobilannonser för att samla och utforska data om användarna utan deras kunskap eller medhåll.
3. Att kunder ska ha rätt att få reklam som är relevant för dem, och inte att få sin dataupplevelse i mobilen försämrad av överdrivna, inkräktande, oönskade eller irrelevanta annonser.