Mobiloperatören 3 vill låta sina kunder skänka pengar till välgörenhet för den mobildata de inte använder under månaden. Det är operatören själv som har tagit fram en process för att omvandla outnyttjad datatrafik till riktiga pengar som skänks till FN:s flyktingorgan UNHCR och nu vill man erbjuda andra operatörer att använda tjänsten.
Tjänsten är dock inte så bra som den låter för i den bästa av världar så borde operatören själv kunna se hur mycket mobildata som kunden inte har använt och skänka pengar därefter. Här väljer man istället att låta kunden registrera hur mycket datatrafik man vill avvara och därefter skänks upp till 50 kr per månad till välgörande ändamål.
Så vitt vi vet är det här ett helt nytt sätt att skänka pengar, och därför ser vi det också inledningsvis som ett experiment som vi justerar och utvecklar kontinuerligt, men det finns inget slutdatum för det här. Vi hoppas även kunna inspirera andra företag och organisationer att göra som vi. Vi har därför skapat en process för att dela med oss av all kunskap vi har fått genom det här projektet till alla organisationer och företag som är intresserade, säger Nicholas Högberg, vd för 3 i Sverige, i en presskommentar.