NYHETSARKIVET
12 apr 2016 11:47
Konsumentverket stämmer Nytel och Svenska telebolaget
Nu stämmer Konsumentombudsmannen de två teleoperatörerna Nytel och Svenska telebolaget för att de på ett systematiskt sätt har ringt upp äldre människor och vilselett dem att byta telefonabonnemang.

”Av ljudupptagningar av säljsamtal som KO tagit del av framgår det att konsumenterna inte alltid ens förstår vad bolagens telefonförsäljare pratar om. Vissa är uppenbarligen demenssjuka. Andra har endast tackat ja till att få information hemskickad”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande i dag.

KO yrkar på en marknadsstörningsavgift om en miljon kr för vart och ett av bolagen. För att förhindra att personerna bakom bolagen fortsätter med samma otillåtna affärsmetoder i andra bolag vill KO att tingsrätten håller dem personligt ansvariga för marknadsföringen.

”Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem för svenska konsumenter. Men det här tillhör ett av de värre exemplen. Jag blir beklämd när jag hör hur äldre människor utsätts för detta. Det är samvetslöst agerat från ansvariga för de här bolagen”, säger Cecilia Tisell, vikarierande Konsumentombudsman, i en presskommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108