NYHETSARKIVET
19 apr 2016 12:07
Com Hem: Vi satsar mer på prisökning och mindre på volym
Com Hem ska satsa mer på prisökning och mindre på volym, för att på så sätt upprätthålla kassaflöde och därmed även resultat. Och det är precis vad man levererar när man som första operatör på den svenska marknaden, i dag presenterar resultatsiffrorna för årets första kvartal.

Under kvartalet har omsättningen ökat med 3,9 procent till 1 276 miljoner kr samtidigt som ebitda-resultatet har ökat med 11,6 procent till 600 miljoner kr och rörelseresultatet har ökat med hela 26,9 procent till 205 miljoner kr.

– Tanken är att vi ska ha en modest tillväxt medan vi driver kassaflödet, och vi kan konstatera att det ger ganska stora hävstänger när det fungerar, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.

I övrigt är det churnen på 13,9 procent som Anders Nilsson vill framhäva som kvartalets stora utropstecken.

– Vi hade räknat med en markant högre churn till följd av de prishöjningar som vi genomför, men det ökade bara med 1 procentenhet från 12,9 procent, vilket är lägre än vad vi hade trott. Under nästa kvartal räknar vi med att churnen kommer att falla tillbaka, säger han.

TN: I förra veckan meddelade ni att Jon James lämnar sin post som operativ chef och att ni går in i en ny fas. Innebär det att ni kommer att kunna göra personalminskningar nu när förändringsarbetet uppenbarligen är klart?

– Det här är inget förändringsarbete som tar slut. Vi har genomfört stora kulturförändringar där personer med ambitioner har fått kliva fram och andra personer har försvunnit ut ur organisateionen. Det är ett helt annorlunda företag i dag än för två år sedan, men förändringsarbetet kommer att fortsätta, säger Anders Nilsson.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108