Det är nu tre veckor sedan Telia lanserade erbjudandet med fri surf via bland annat Facebook. Enligt 27 tunga publicister snedvrider detta konkurrensen och är samtidigt ett hot mot pressfriheten.
Det är inte alltid de är överens, men nu skriver bland andra SVT:s vd Hanna Stjärne, TV4:s vd Casten Almqvist och Schibstedts Sverigechef Raoul Grünthal ett gemensamt debattinlägg kring Telias förehavanden. Detta är en direkt attack på nätneutraliteten och Det är ett försök att testa och tänja gränserna för vad telekombolagen får göra när det gäller att styra innehållet på nätet är några av påståendena.
Man ser Telias agerande som i en gråzon och en medveten provokation mot ett öppet internet. Konsekvensen kan bli att man tvingas göra upp med jättar som Facebook. Oavsett regelverk uppmanar vi därför regering och riksdag att genom sin roll som ägare säkra att Telia verkar som ett föredöme när det gäller nätneutraliteten och rätten till det fria ordet på internet.
Som Telekomnyheterna meddelade i förra veckan har flera hundra anmälningar inkommit mot Telias kampanj, och PTS förbereder nu en granskning.
Vårt nya erbjudande om fri surf i sociala medier ger kunderna ännu mer surffrihet, vi gör ingen prioritering av trafik eller någon typ av blockering, därför menar vi att det inte står i konflikt med nätneutraliteten, skrev Roberta Alenius, kommunikationschef på Telia, då i en kommentar på företagets hemsida.