Telia jobbar på så snabbt det går och tar till alla medel man har för att hantera de handläggningstider för samlokalisering som Com Hem kritiserade i ett brev till PTS i förra veckan.
Just nu har vi extra många förfrågningar vilket gör att det kan ta lite längre tid än vanligt. Vi beklagar det och jobbar för fullt för att hantera alla förfrågningar så snabbt det bara går. Självklart tar vi till alla medel vi kan och genomför en mängd olika åtgärder för att snabba upp processen kring samlokaliseringstillstånden, säger Irene Krohn, presschef på Telia, till Telekomnyheterna.
I brevet från Com Hems vd Anders Nilsson till Post- och telestyrelsens tillförordnade generaldirektör Catarina Wretman, skrev bolaget bland annat:
l maj 2016 inkom Com Hem med en begäran om tillsyn rörande flera hinder kopplade till villasatsningen. En central del i detta handlade om svårigheterna för oss att över huvud taget få möjligheter till samlokalisering med Telia. Com Hem hade vid denna tidpunkt en hög andel nekande svar, men det mest anmärkningsvärda var Telias automatiska svar om Förlängda svarstider på etableringsprodukter som lett till att flera månaders förseningar för att ta oss in på vissa sajter. Com Hem har fört en löpande dialog med Telia sedan dess som vi hoppades på kunna bidra till att problemen skulle minska. l dag kan vi dock konstatera att situationen snarare förvärrats i takt med att antalet förfrågningar har ökat.