NYHETSARKIVET
24 okt 2016 12:30
Swedfone lovar förbättra porteringsrutiner efter PTS-granskning
Operatören Swedfone, som ofta pekas ut som ett av de värsta fulsäljsbolagen, har efter en granskning av PTS lovat att förbättra sina rutiner när det gäller utportering av telefonnummer till annan operatör. Detta efter att bolaget fått flera klagomål för att neka överlämning av nummer till annan operatör.

”Swedfone kommer säkerställa att bolaget uppfyller kravet på att när bolaget tar emot en beställning om överlämnande av nummer överlämnas numret så att abonnentens elektroniska kommunikationstjänst kan tillhandahållas av den mottagande tjänsteleverantören senast inom tre arbetsdagar från det att beställning gjorts (om det är fråga om näringsidkare med elektronisk kommunikationstjänst till fast nätanslutningspunkt inom tio arbetsdagar). Bolaget har tidigare avvaktat porteringar om det är så att kunden begärt att någon portering inte ska ske. Bolaget har nu lämnat tydliga instruktioner till personalen som arbetar med porteringar att ”släppa” (portera över) kunden inom tre arbetsdagar (oavsett omständigheterna) och bolaget har inlett en dialog med de större operatörernas porteringsavdelningar för att på så sätt förbättra kommunikationen”, skriver Swedfone till PTS i samband med granskningen varvid myndigheten nu avskrivit sitt ärende mot Swedfone.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108