Telenors TV-reklam med budskapet Surfa och ring i hela Europa utan extra kostnad frias från anklagelserna att vara otydlig om att det behövs ett nytt abonnemang för att få den fria roamingen. Det framgår av ett beslut från Reklamombudsmannen, RO, som skriver följande i sitt beslut:
Nämnden finner inte att framställningen ger intryck av att erbjudandet skulle gälla redan befintliga kunder hos Telenor. Vidare måste en genomsnittskonsument antas ha kunskap om att reklam för ett mobilabonnemang generellt gäller tecknande av ett nytt avtal och inte villkorsändringar i befintliga avtal om inte detta tydligt framhålls.
Fem av de 16 ledamöterna i Reklamombudsmannens nämnd var dock skiljaktiga i beslutet med följande motivering: I reklamfilmen framhålls att hos annonsören är det nu möjligt att surfa och ringa i hela EU utan extra kostnad. Det kan antas att genomsnittskonsumenten känner till att de så kallade roamingavgifterna är på väg att avskaffas och uppfattar att detta nu sker hos annonsören. Begränsningen i erbjudandet, att det endast gäller vid tecknande av ett visst abonnemang, framgår inte vid en flyktig kontakt, utan med en text i liten stil som visas i tre till fyra sekunder. Enligt vår uppfattning neutraliserar inte detta det reservationslösa påståendet i framställningen.