Det är viktigt att kunna möta sina kunder i alla kanaler för att lyckas i framtiden. Det konstaterar Telia och Arthur D. Little i en ny rapport om det framtida kundmötet.
Att kunna möta sina kunder på ett sätt som är sömlöst genom alla kanaler, personligt och i rätt tid är en förutsättning för att svenska verksamheter ska bibehålla sin konkurrenskraft. Framtidens kundmöte är en ledningsfråga, som omfattar hela verksamheten och som kräver ett tvärfunktionellt arbetssätt. Gör man det på rätt sätt så kan man få ett försprång på marknaden, utan att för den delen förändra själva produkten eller tjänsten, säger Tommy Jarnemark, digitalchef på Telia och en av författarna till rapporten.
Förändrade beteenden, framförallt bland en ny generations konsumenter - så kallade millenials, och tillgången till ny teknik är det som driver utvecklingen mot framtidens kundmöte. Företag och organisationer som lyckas i denna omställning kan efter två till tre år öka intäkterna med mellan fem till tio procent. Lönsamheten kan förbättras med mellan tio till femton procentenheter inom samma tidsperiod. Samtidigt visar rapporten att många verksamheter kämpar med denna omställning. Två av tre storföretag i Europa har påbörjat förändringsresan mot framtidens kundmöte, men bara fyra procent kan anses vara i framkant.
Hela rapporten kan laddas hem här: http://www.telia.se/dam/jcr:a2c4b1fe-2b6f-4431-be27-645cdae18eb9/Digital_Kundmote_DIGITAL.pdf