NYHETSARKIVET
6 dec 2016 12:36
Här är Ericssons tio hetaste konsumenttrender för 2017
Här är Ericssons tio hetaste konsumenttrender för 2017:

1. Artificiell intelligens överallt: 35 procent av de mer avancerade internetanvändarna vill ha en AI-rådgivare i arbetet och en av fyra vill ha en AI-chef. Samtidigt är nästan hälften oroliga för att AI-robotar snart kommer att göra att en hel del människor förlorar sina jobb.

2. Takten för IoT sätts: Konsumenter använder automatiserade program i all större grad vilket uppmuntrar till IoT-användande. Två av fem tror att smartphones kommer att lära sig vanor och utföra aktiviteter automatiskt åt användaren.

3. Fotgängare styr självkörande bilar: Bilförare kan komma att försvinna i framtiden. En av fyra fotgängare skulle känna sig säkrare när de korsar vägar om alla bilar var självkörande och 65 procent av dem skulle föredra att ha en självkörande bil.

4. Merged Reality: Närmare fyra av fem VR-användare tror att VR kommer att vara omöjligt att skilja från verkligenheten om bara tre år. Hälften av de tillfrågade var redan intresserade av handskar eller skor som gör att de kan interagera med objekt.

5. Osynkroniserade kroppar: Allteftersom att självkörande bilar blir en verklighet kommer åksjuka att öka och tre av tio tror sig behöva åksjukepiller. En av tre vill dessutom ha åksjukepiller för att klara använda VR-teknik.

6. Smartphonens säkerhetsparadox: Mer än hälften använder redan akutlarm, spårning eller meddelanden på sina smartphones. Av de som säger att deras smartphone får dem att känna sig säkrare tar tre av fem större risker eftersom de förlitar sig på sin telefon.

7. Sociala silos: I dag vill människor gärna använda sina sociala nätverk i silos. En av tre säger att sociala nätverk är deras främsta källa till nyheter och mer än var fjärde värderar sina kontakters åsikter mer än politikernas.

8. Augumented Personlig Verklighet: Mer än hälften skulle vilja använda augumented reality-glasögon för att lysa upp mörka omgivningar och markera faror. Mer än en tredjedel vill även redigera bort störande element kring dem.

9. Privacy-uppdelning: Två av fem avancerade internetanvändare vill bara använda krypterade tjänster men åsikterna är delade. Nästan hälften vill bara ha någorlunda sekretess över alla tjänster och mer än en tredjedel anser att integritet inte längre existerar.

10. Big Tech för alla: Mer än fyrtio procent av de avancerade internetanvändarna vill få alla sina produkter från de fem största IT-företagen. Av dessa tror tre av fyra att detta kommer att vara en verklighet inom fem år från och med nu.

Mer information om Ericsson ConsumerLabs trender finns här: https://www.ericsson.com/assets/local/networked-society/consumerlab/reports/ten-hot-consumer-trends-2017-ericsson-consumerlab.pdf
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108