Den överenskommelse och handlingsplan mot oseriös telefonförsäljning av abonnemang som de största nätägande operatörerna, PTS, Telekområdgivarna och Konsumentverket har, utökas nu med försäljning till enskilda näringsidkare och annan försäljning än telefonförsäljning (till exempel försäljning i gallerior).
Arbetet med att motverka oseriös försäljning har gått väldigt bra sedan handlingsplanen trädde i kraft. Telekområdgivarna kan konstatera att antalet klagomål mot oseriös telefonförsäljning, där konsumenten ansluts till en annan operatör mot sin vilja, har minskat med 30 procent sedan årsskiftet. Det samarbete som finns mellan nätägare, myndigheter och Telekområdgivarna samt landets konsumentvägledare visar att det med en kombination av aktiv tillsyn och snabb återkoppling sinsemellan går att se till att befintliga konsumentskyddande regler efterlevs, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, i en kommentar.
De operatörer som ingår i samarbetet är Alltele, TDC, Tele2, Telenor, TeliaSonera och Hi3G Access.